Diseminare proiect Erasmus + Stop Cybercrime and Cyberbullying
prof. Ana-Maria Drăgoi, coordonator proiect
In perioada 2 – 10 octombrie 2021, Asociatia Culturala Branart a realizat trainingul ”Stop Cybercrime and Cyberbullying”, finanțat prin programul Erasmus +, acțiunea KA 1, mobilități pentru lucrătorii de tineret.
Stop Cybercrime and Cyberbullying – activități pe echipe
Prin realizarea proiectului ”Stop Cybercrime & Cyberbullying” am dorit sa implicam lucratorii de tineret din 9 tari sa achizitioneze metode de lucru pentru a ajuta tinerii sa treaca peste hartuirea online, de a descoperi metode noi de lucru cu tinerii in functie de individualitatea fiecaruia, de a-si imbunatati metodele de lucru non-formale, de a cunoaste metode noi de comunicare, de mediere, de indrumare si consiliere a tinerilor care participa la activitatile pentru tineret desfasurate in cadrul ong-urilor, de a achizitiona competente despre stilul de invatare caracteristic fiecarui tanar. Scopul acestui proiect a fost de a facilita participantilor dezvoltarea personala, pentru a isi imbunatati abilitatile de lucru cu tinerii dependentii de spatiul online si pentru a preveni abuzurile de orice tip.
Participantii la proiect au lucrat cu tineri de la Liceul cu Program Sportiv din Targu Jiu si au deprins abilitati psihologice pentru identificarea temperamentelor si a persoanlitatii adolescentilor in vederea combaterii hartuirii emotionale. Tinerii au invatat sa dezvolte activitati de educatie nonformala care sa combine instruirea cu consilierea si indrumarea. Am ales pentru participarea la acest proiect organizatii din 9 tari: Italia, Grecia, Cipru, Turcia, Bulgaria, Spania, Polonia, Ungaria, Estonia pentru avea un impact cat mai puternic in cat mai multe comunitati si pentru ca tinerii din aceste tari se confrunta cu fenomenul de hartuire foarte des in viata de zi cu zi,mai intai in spatiul virtual si apoi in viata de zi cu zi.
Activitățile din cadrul proiectului
Cyber-crime și Cyber-bullying
Prima activitate din cadrul trainingului a fost de cunostere a participantilor si a organizatiilor implicate in proiect. In prima zi a trainingului am avut activitatea ”Cybercrime and Cyberbullying” in cadrul careia lucratorii de tineret au primit informatii despre cum sa identifice hartuirea in mediul online: «…the use of a computer as an instrument to further illegal ends», fiecare au dat definitii despre fenomenul hartuirii si au gasit caracteristici. In urma brainstromingului am aflat posibile exemple de hartuire cibernetica: furtul de identitate și invazia vieții private, fraudă la ATM, partajarea de fișiere și piraterie, contrafacere și fals, pornografie infantilă, hacking, viruși informatici, atacurile de refuzare a serviciului, spam, hacking de e-mail, sabotaj, fraudă pe internet.
Plecand de la definitia cyberbullying-ului «Is…bullying but it takes place on digital environmental:», lucratorii de tineret au identificat unde pot avea loc diferite forme de bullying online: Rețele sociale, cum ar fi Facebook, Instagram, Snapchat, Tik Tok, mesaje text și aplicații de mesagerie pe dispozitive mobile sau tablete, mesagerie instantanee, mesagerie directă și chat online pe internet, forumuri online, camere de chat și panouri de mesaje, cum ar fi Reddit, e-mail, comunități de jocuri online. Formatorul a impartit tinerii in doua echipe, fiecare dintre echipe trebuia sa creeze un joc de rol despre cybercrime, respectiv cyberbullying. Participantii au fost foarte creativi, s-au ajutat reciproc, au creat un scenariu.
Abilitati de lucru cu tinerii dependenti de Internet
In a doua zi a traningului, in cadrul activitatii ”Abilitati de lucru cu tinerii dependenti de Internet”, lucratorii de tineret au aflat despre termenul ”digital dementia” folosit pentru boala celor care sunt dependenti de internet si care afecteaza creierul persoanei. Ce face rău internetul? Dacă este folosit pentru a îndeplini sarcini care au fost menite să dezvolte creierul (în special pentru studenți), creierul se va confrunta cu unele lipsuri în curs de dezvoltare.
Datorită plăcerii produse de divertisment, internetul acționează ca orice altă dependență, creierul solicitând satisfacții din ce în ce mai repede. TikTok oferă satisfacție în mai puțin de 1 minut. Participantii au facut 2 liste cu avantaje si dezavantaje ale Internetului, apoi au discutat pe aceasta tema. Formatorul le-a prezentat deasemenea o statistica cu folosirea internetului pe grupuri de varsta si pe baza educatiei formale de pe site-ul eurostat, apoi lucratorii s-au identificat in aceasta.
Time management
Activitatea ”Time management” a avut ca obiectiv identificarea statusului, a planificarii si actiunilor pentru indeplinirea nevoilor. Participantii au raspuns la 2 intrebari: cate ore folosesc internetul pentru motive personale si sa aleaga cea mai placuta activitate zilnica. Statusul: Faceți un audit de timp: laa sfarsitul zilei s-ar putea să vă întrebați de ce nu ați terminat toate angajamentele. Dacă nu vă amintiți, luați măsuri pentru ziua următoare:setați un cronometru pe 30 de minute, la fiecare 30 de minute notați sarcinile pe care le-ați terminat (100% sau mai puțin), iar la sfârșitul zilei repetați auditul de timp.
Planificarea: faceți o „listă de lucruri de făcut”, nu suprapuneti prea mult, stabiliți criterii de performanță („primele două capitole ale raportului”, „2 km de mers pe jos în primele 15 minute”), obțineți suficient timp pentru a învăța, a vă dezvolta, obțineți suficient timp pentru oamenii pe care îi iubiți.
Anonimitatea pe Internet, povesti pe Internet
In cadrul activitatii ”Anonimitatea pe Internet, povesti pe Internet” participantii au discutat despre protejarea identitatii pe Internet. Participantii s-au impartit in doua grupuri pro si contra anonimitatii virtuale si au adus argumente pentru alegerea lor. Anonimitatea este o oportunitate buna pentru comunitatile discriminate (in functie de culoarea pielii, gen, oameni saraci). Prin exercitiile de anonimitate participantii au ajuns la concluzia ca anonimitatea are si avantaje perecum protejarea de hartuire, cel mai bun instrument pentru libertatea exprimarii, cautarea unui anumit tip de partener in functie de afinitatea sexuala, in trebari legate de anumite probleme de sanatate mai sensibile, intrebari legate de divort, detalii economice. Pe de alta parte grupul care a fost contra anonimitatii online a fost de acord ca aceasta protejeaza criminalii, pedofilii, favorizeaza distributia de pornografie infantila, frauda, virusurile digitale.
Rezultatele proiectului
Toti participanții au raspuns la premisele de baza ale proiectului, care sunt participarea activă și practica pe parcursul tuturor etapelor proiectului: pregatirea, implementarea, difuzarea informatiilor, efectul de multiplicare și, bineințeles, stapanirea la nivel avansat a limbii engleze în formă scrisa și orala, deoarece a fost limba oficială utilizată în proiect.
Prin participarea la acest training, lucratorii de tineret au invatat cum sa acorde sprijin tinerilor, au avut ocazia sa interactioneze cu adolescenti cu varsta intre 15-18 ani de la Liceul Sportiv din Targu Jiu, sa descopere metode de a ii ajuta pe tineri sa depaseasca anumite situatii de hartuire cu care s-au confruntat pe retelele de socializare cu colegii de scoala.
Participantii au invatat modalitati de prevenire a agresiunilor online si a hartuirii de orice tip din mediul virtual cat si din viata de zi cu zi. Lucratorii de tineret au dezbatut noi idei de proiecte prin care sa puna la dispozitia tinerilor diferite oportunitati pentru dezvoltare sociala si personala.
Participantii la acest proiect au invatat cum sa construiasca relatii fructuoase cu tinerii pentru a-i determina sa isi exploreze si sa utilizeze experientele personale pentru a actiona si a planifica viitorul. Eu au devenit capabili sa faciliteze pentru tineri procesul de invatare non-formala, de dezvoltare personala si sociala.