Inovație și incluziune în educația adulților: Experiențele Erasmus+ ale Asociației Active Yourope
Primul an al Acreditării Erasmus+ 2023-2027 al Asociației Active Yourope s-a încheiat cu succes, marcând o serie de realizări importante în educația adulților. Prin obținerea acreditării Erasmus+ pentru perioada 2023-2027, asociația a făcut un pas important în extinderea ofertei educaționale și dezvoltarea competențelor digitale și sociale ale formatorilor.
Mobilitățile desfășurate de Asociația Active Yourope în cadrul primului an de Acreditare au avut ca scop principal dezvoltarea competențelor educaționale și promovarea incluziunii sociale. Astfel, organizația a contribuit la îmbunătățirea competențelor digitale și sociale ale membrilor săi, promovând totodată incluziunea socială și inovarea în educație. Participanții au avut oportunitatea de a învăța din bune practici internaționale, consolidându-și astfel capacitatea de a implementa soluții educaționale moderne și incluzive în România.
Printre mobilitățile importante se numără activitățile de job shadowing în Olanda, axate pe antreprenoriat și integrare socială, precum și cele din Portugalia, orientate către educația interculturală și intergenerațională. De asemenea, au fost promovate metode inovative de predare prin integrarea inteligenței artificiale în educație.
Primul an de acreditare Erasmus+ s-a axat pe următoarele obiective specifice:
-
Dezvoltarea competențelor digitale și antreprenoriale ale formatorilor, pentru a facilita integrarea tehnologiilor educaționale și pentru a crește performanța activităților didactice
-
Promovarea incluziunii sociale în cadrul grupurilor vulnerabile și a celor cu oportunități reduse, prin strategii educaționale care sprijină diversitatea și învățarea intergenerațională
-
Îmbunătățirea abilităților de generare a conținutului educațional asistat de inteligență artificială (IA), cu scopul de a transforma procesul de predare și învățare
Mobilități desfășurate
Proiectul a inclus mai multe mobilități europene, care au permis membrilor asociației să participe la activități de tip job shadowing, cursuri de formare în diverse țări europene.
-
Job shadowing în Olanda. a fost organizată în colaborare cu Drawing To Health Foundation. Aceasta a oferit participanților ocazia de a învăța despre programe educaționale care promovează antreprenoriatul și integrarea socială, participând la ateliere de bune practici, sesiuni de planificare și scriere de granturi, precum și vizite la antreprenori sociali locali.
-
Job shadowing în Portugalia, desfășurată în colaborare cu Jead – Associação Digi-Cultural E Recreativa Jovens Europa, a avut drept obiectiv promovarea interculturalității și egalității de gen, prin implicarea în activități intergeneraționale și ateliere de incluziune socială
-
Participarea la cursul “Teaching in the AI Age” în Praga, a fost dedicată pregătirii educatorilor pentru a naviga complexitățile inteligenței artificiale (IA) în educație și pentru a încorpora IA în curriculum
-
Mobilitatea organizată sub denumirea “Facing Diversity: Inclusive Education Strategies for Learners with Fewer Opportunities” a fost centrată pe dezvoltarea strategiilor de incluziune în educație.
-
Mobilitatea „Modern Approaches to Adult Education: Strategies for Success” a fost dedicată dezvoltării de strategii inovatoare în educația adulților, punând accent pe îmbunătățirea metodelor de predare și a rezultatelor învățării. Participanții au explorat abordări moderne care contribuie la succesul educațional prin adaptarea metodelor la nevoile cursanților adulți și promovarea unui mediu educațional incluziv și eficient.
-
Mobilitatea „Inclusive Tech: Integrating Diversity and Technology in the Classroom” a avut ca scop explorarea modului în care tehnologia poate sprijini diversitatea în educație. Participanții au învățat cum să utilizeze instrumente tehnologice pentru a crea un mediu de învățare incluziv, care să răspundă nevoilor diverse ale cursanților, promovând astfel o educație mai accesibilă și eficientă.
-
Mobilitatea „Game-Based Learning and Digital Innovation in Education” s-a concentrat pe utilizarea jocurilor ca instrumente educaționale pentru a stimula implicarea cursanților și a inova procesul de predare. Participanții au explorat metode de învățare bazate pe jocuri și tehnologii digitale, descoperind modalități de a integra aceste elemente în activitățile de predare pentru a face învățarea mai interactivă și captivantă. Ma
-
Prezența expertului internațional Angela Santori a fost esențială pentru îmbunătățirea competențelor educatorilor. Specialist în comportament și educație incluzivă, Angela Santori a condus sesiuni teoretice și practice, oferind participanților strategii și instrumente pentru a dezvolta medii educaționale accesibile, axate pe diversitate. Programul a inclus dezvoltarea de planuri individuale de educație și utilizarea tehnologiilor educaționale pentru a sprijini incluziunea persoanelor cu nevoi speciale și migranților.
Rezultate Obținute
Proiectul Erasmus+ a generat o serie de rezultate semnificative, atât pentru asociație, cât și pentru participanți:
-
Îmbunătățirea competențelor digitale și pedagogice ale formatorilor, care au dobândit noi abilități în utilizarea IA pentru a transforma procesul educațional și pentru a crea conținut educațional interactiv
-
Crearea unor planuri de acțiune pentru implementarea unor practici incluzive și motivarea cursanților din medii defavorizate, cu scopul de a reduce excluziunea socială
-
Dezvoltarea unor rețele internaționale de colaborare educațională, contribuind astfel la creșterea incluziunii și inovării în educația adulților
Proiectul a inclus o serie de activități relevante pentru îmbunătățirea procesului educațional:
-
Ateliere și sesiuni de formare privind utilizarea inteligenței artificiale în educație, dezvoltarea de planuri educaționale interactive și cultivarea unei gândiri critice la cursanți
-
Workshop-uri privind educația incluzivă și motivația persoanelor cu oportunități reduse, cu accent pe tehnici de susținere a unei mentalități pozitive și de dezvoltare a unor strategii educaționale bazate pe colaborare
-
Programul de robotică educațională care integrează platformele de dezvoltare Arduino și Micro pentru a promova învățarea prin gamificare și pentru a introduce noile tehnologii în sălile de clasă
În concluzie
Proiectul Erasmus+ implementat de Asociația Active Yourope a fost un succes, reușind să creeze noi oportunități pentru dezvoltarea educației incluzive și să deschidă perspective inovative în utilizarea inteligenței artificiale și roboticii în educația adulților.